روحانی:هر آسیبی به برجام پیام خطرناکی به جهان منتقل می‌کند

به گزارش خبرانلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر سه شنبه در دیدار “ژان مارک ارو” وزیر خارجه فرانسه گفت: گسترش ‏روابط با فرانسه به عنوان یک کشور دوست در اروپا، همواره برای ایران حائز اهمیت بوده و رفت و ‏آمد مقامهای ارشد دو کشور نشان می دهد که تهران و پاریس مصمم هستند روند توسعه همکاری های ‏مشترک، تقویت شده و تداوم یابد.‏

رییس جمهوری روند تقویت همکاری ایران و فرانسه از جمله در حوزه اقتصادی را طی یکسال اخیر ‏روندی رو به رشد ذکر کرد اما در عین حال تاکید نمود که این روند متناسب با امکانات گسترده و بالقوه ‏دو کشور برای همکاری نیست.‏

روحانی اظهارداشت: امیدواریم با مشارکت یکدیگر، فضای جدیدی را در همکاری های اقتصادی ‏از جمله در بخش صادرات مشترک و انتقال فناوری ایجاد کنیم.

رییس جمهوری در این دیدار همچنین با اشاره به قدردانی مقام فرانسوی از پایبندی تهران به مفاد برجام ‏و تایید آن از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، اظهارداشت: توافق هسته ای میان ایران و شش ‏کشور ، رویدادی مهم در عرصه بین المللی بود و البته پیام این توافق برای جهان بسیار مهمتر از متن آن ‏بود.‏

روحانی گفت: برجام حاوی این پیام بود که مسایل پیچیده بین المللی را می توان از طریق گفت وگو ‏و در چارچوب رویکرد برد – برد حل و فصل کرد و لذا همه کشورها باید برای حفظ و تقویت آن ‏بکوشند چرا که هر آسیبی به آن، می تواند پیام خطرناکی را به جهان منتقل کند که دیپلماسی قادر به رفع ‏مشکلات نیست.‏

‏ رییس جمهوری با بیان اینکه برجام، فرصت و فضای خوبی را برای همکاری‌های فیمابین و تعاملات ‏منطقه‌ای و جهانی ایجاد کرد، افزود: ایران همانطور که آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تایید کرده ‏است، به تمامی تعهدات خود عمل نموده و همه طرف ها نیز باید بدون کوتاهی و تاخیر برای اجرای دقیق مفاد آن بکوشند.‏

روحانی تقویت بیش از پیش همکاری های بانکی را از جمله اقداماتی برشمرد که باید در این ‏راستا انجام گیرد.‏

رییس جمهوری همچنین به موضوع تروریسم در جهان و منطقه اشاره کرد و باتاکید بر ضرورت ‏همکاری جهانی برای مبارزه با تروریسم گفت: ایران به عنوان کشوری قربانی تروریسم امروز در ‏صف نخست مقابله با تروریسم در منطقه ایستاده است و ما معتقدیم فرانسه می تواند نقش مهمی را در ‏روند مبارزه با تروریسم و حفظ و ثبات منطقه ایفا کند.‏

روحانی در همین ارتباط به موضوع تلاش مردم و دولت سوریه برای مبارزه با تروریست ها ‏اشاره کرد و اظهارداشت: همانگونه که از ابتدا تاکید کرده ایم بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و تنها باید از طریق سیاسی مسایل آن حل و ‏فصل شود. در عین حال باید ضمن حفظ تمامیت ارضی، ارسال کمکهای نوعدوستانه و بازسازی این ‏کشور ، مبارزه با گروهکهای تروریستی بویژه داعش و جبهه النصره ادامه یابد.‏

رییس جمهوری همچنین ایجاد تحول سیاسی را در مراحل بعدی نیاز سوریه برشمرد و تاکید کرد: این ‏تحول باید فقط توسط مردم سوریه انجام گیرد و ایران آمادگی دارد درباره این موضوعات با دولت ‏فرانسه نیز رایزنی و همفکری کند.‏

روحانی همچنین به موفقیت های اخیر مبارزه با تروریسم در عراق و حضور مؤثر ایران برای کمک به ‏دولت و ملت عراق در این جهت، گفت: بعد از پیروزی کامل در برابر تروریست‌ها، اجرای دقیق قانون اساسی و ‏اراده ملت عراق باید مورد حمایت همگانی قرار گیرد.‏

“ژان مارک ارو” وزیر خارجه فرانسه نیز در این دیدار باتاکید بر اینکه پاریس مصمم است سطح ‏همکاری های خود را با تهران در همه حوزه های مورد علاقه توسعه دهد ، اظهارداشت: بی تردید ‏تهران را در حالی ترک می کنم که فصل نوینی در روابط دو کشور در همه حوزه ها گشوده شده است.‏

وزیر خارجه فرانسه با ابلاغ سلام رییس جمهوری کشورش به دکتر روحانی گفت: ایران و فرانسه در ‏عمده حوزه های اقتصادی ، فرهنگی و دانشگاهی، سطح همکاری های خود را توسعه داده اند و این ‏موضوع در مذاکرات نمایندگان شرکتهای فرانسوی با همتایان ایرانی خود کاملا مشهود است.‏

وی به موضوع توافق هسته ای اشاره کرد و با تاکید بر اینکه همه باید از برجام به عنوان دستاوردی بین ‏المللی مراقبت کنند ، گفت: اتحادیه اروپا راهبردی واحد نسبت به حفظ دستاوردهای برجام دارد.

“آرو” همچنین اشاره کرد که کشورش همه تلاش خود را برای برداشتن موانع بانکی بکار گرفته است و ‏به این روند ادامه خواهد داد.‏

وی با قدردانی از نقش مثبت ایران در مسایل منطقه ای و بین المللی گفت: امیدواریم ایران همچنان به ‏نقش مثبت و سازنده خود در تحولات و حل و فصل معضلات منطقه ای ادامه دهد.‏

2929

نزدیک‌ترین عکس گرفته شده از حلقه‌های زحل را ببینید/ارسال شده توسط فضاپیمای کاسینی

به گزارش خبرآنلاين،حلقه‌های زحل گسترده‌ترین سیستم حلقه سیاره‌ای در بین سیاره‌های منظومه خورشیدی است. این حلقه‌ها از ذرات بسیار کوچکی در اندازه‌های چند میکرومتر تا چندین متر تشکیل شده است که بصورت توده‌ای از غبار به دور مدار زحل در گردش می‌باشد. ذرات این حلقه‌ها بیشتر از یخ آب و آلودگی‌هایی همچون گرد و غبار و دیگر مواد شیمیایی تشکیل شده است.

5454

 

 

 

مرحوم آخوند اعتقادی به حکومت در عصرغیبت نداشت/ نزاع مشروطه و مشروعه بر سر اجرا بود نه اصل ولایت فقیه

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن اندیشه و قلم، نشست «حکومت دینی در برابر پرسش های آخوند خراسانی» عصر دوشنبه با حضور پژوهشگران و محققان حوزوی و دانشگاهی در سالن شکرانه مسجد الرحمن تهران برگزار شد.

در این نشست نخست علی اکبر ثبوت، استاد دانشگاه با بیان این که عرصه عمل و نظر را باید از هم تفکیک کرد و حق هر کدام را جداگانه ادعا کرد، بیان داشت: متأسفانه در کشور مقداری تضاد میان این دو عرصه وجود دارد، مرز نظر، تاریخ، تحقیق و تألیف یکجا و مرز عمل جای دیگر است. در مقام نظر باید تمام نظریات را بیان و آن ها را نقد و بررسی کرد.

وی افزود: در مرحله نخست باید نظر آخوند خراسانی درباره حدود ولایت فقها در حکومت، قضا و… روشن شود. ولی این که حکومت طبقه روحانی چه تبعاتی می تواند داشته باشد بحث ثانویه است. پرسش نخست این است که نظر مرحوم آخوند درباره ولایت مطلقه معصومان(ع) چیست؟ آیا مرحوم آخوند برای معصوم(ع) اعتقاد به ولایت مطلقه دارد یا خیر؟ در پاسخ باید گفت در آثار مختلف مرحوم آخوند مثل مکاسب، حتی ولایت مطلقه برای معصومین(ع) مطرح نیست.
ثبوت با اشاره به مصاحبه ای از مرحوم عمید زنجانی به نقل از وی گفت: مرحوم آخوند در نظرات خود می گوید ولایت فقیه نمی تواند بالاتر از ولایت معصوم باشد. فقها درباره ولایت معصوم اجازه صحبت به خود نداده اند، اما مرحوم آخوند به خود این جرات را می دهد که وارد بحث شود و می گوید در حقوق خصوصی معصوم ولایت ندارد.

محقق مرکز دایرة المعارف اسلامی خاطرنشان کرد: آخوند مطالبش را با توجه به واقعیتهای موجود مطرح کرد. حدود نیم قرن پیش از مشروطه، فقیه بزرگ، عامل و عادلی به نام ملاقربان علی زنجانی در منطقه زنجان حکومتی تشکیل می دهد و در برابر خودش حکومتی را قبول نمی کند. حتی حاضر نبوده پادشاهی را ببیند. این موضوع تا زمان حوادث مشروطه بوده و وقتی در این دوران حوادث رخ می دهد مرحوم آخوند به دنبال ایجاد بهترین حکومت جای حکومت استبدادی بود ولی حاضر نمی شود حکومت مشروعه ملاقربانعلی زنجانی را توسعه دهد.

وی ادامه داد: مرحوم آخوند بعدها وقتی میان مشروطه خواهان و مستبدان درگیری ایجاد می شود از مشروطه حمایت می کند، نه از حکومت شرعی ملاقربانعلی. وقتی میان حکومت مشروطه و حکومت شرعی ملاقربانعلی نیز درگیری ایجاد می شود افرادی از سوی حکومت مشروطه ملاقربانعلی را کنار می گذارند و این یک واقعیت در برخورد مرحوم آخوند خراسانی با حکومت مشروعه بوده است.

ثبوت در نمونه دیگری از برخورد آخوند خراسانی با حکومت های مشروعه تصریح کرد: وقتی سید عبدالحسین لاری می خواست حکومت مشروعه ای تشکیل دهد با جریان مشروطه همگام شد تا از طریق این جنبش مقصود خود که تشکیل حکومت شرعی به ریأست خودش بود را اعمال کند، حتی دفاع های عجیب و غریبی از مشروطه کرده بود. در این مرحله مرحوم آخوند او و حرکتش را تأیید می کند ولی بعدها لاری به سمت مقصد خودش می رود. به همین دلیل در جنوب ایران حکومت شرعی تحت ریأست خودش ایجاد می کند، تمبر چاپ می کند، قوای نظامی آماده می کند و… آرام آرام با حکومت مشروطه درگیر می شود و در این مرحله مرحوم آخوند دیگر او را تأیید نمی کند.

نزاع مشروطه و مشروعه بر سر ولایت فقیه نبود

در بخش دیگری از مراسم حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در پاسخ به نظریات علی اکبر ثبوت، اظهار کرد: نخست باید مشخص شود ولایت امام معصوم(ع) چقدر است؟ تفاوت ولایت بر تشریع و ولایت شرعی مشخص شود. خدا ولی مطلق است و معصوم(ع) هیچ ولایتی از ولایت خدا ندارد بلکه خلیفه است. ولی بر تشریع نیز خداست و اگر جایی به معصوم(ع) ارجاع شد به اذن خدا است و به استقلال نیست.
وی ادامه داد: یکی از مواردی که درباره معصوم(ع) تشریع شده ولایت است که این ولایت اعتباری است. وقتی امام(ع) ولایتی دارد یعنی به دنبال اجرای شریعت است. وظیفه پیامبر(ص) و امام(ع) ابلاغ و اجرای آن است. پیامبر(ص) و امام(ع) شریعت را اجرا کرده و مبلغ و حافظ شریعت هستند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که ولایت مطلقه مقابل ولایت مقیده است، بیان داشت: ولایت مطلقه مانند حاکمیت استبدادی نیست که فرد هر کاری دلش خواست انجام دهد بلکه باید بر اساس چارچوب حرکت کند. تمام مسائل ولایت مطلقه نیز از سنخ امور اجتماعی است که ممکن است بخشی نیز باشد. ولایت فقیه حکومت روحانیت نیست، بلکه ولایت فقه و عدل است و این حق مردم است.

وی تأکید کرد: سرپرستی جامعه به دست امام(ع) و پیامبر(ص) بوده و آمده اند تا اقامه شریعت و عدالت کنند. یعنی مجری قانون هستند. ولی اکنون پرسش این است که پس از امام(ع) همه آنچه که سرپرستی مسائل اجتماعی است به نائب او واگذار می شود یا بخشی از آن واگذار می شود؟ ولایت امام(ع) مطلقه است یا مقیده؟ در این زمینه اختلافاتی است که برخی از اختلافات پیرامون اصطلاحات است. بحث امامت و ولایت دارای دو بُعد کلامی و فقهی است که سخن درباره فعل الهی بُعد کلامی است، ولی سخن درباره وظیفه امام(ع) و مردم در قبال امام(ع) بُعد فقهی است.
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا عنوان کرد: نزاعی که در زمان مشروطه میان مشروطه خواهان و مشروعه خواهان وجود داشته بر سر ولایت فقیه نبوده است. یعنی ناظر بر این که نبوده که عده ای بگویند ولایت فقیه می خواهیم و عده ای بگویند ولایت فقیه نمی خواهیم، بلکه دعوا بر سر محمدعلی شاه، مجلس و مناسب یا غیر مناسب بودن این ها بوده است. یعنی دعوا بر سر مصداق بوده است.
در گذشته فقها به لحاظ فقهی توجه به اصل ولایت فقیه داشتند ولی به لحاظ کتابت حق اظهار نداشتند
استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: در آن زمان همه احساس می کردند ولایت فقیه را نمی توانند اجرا کنند نه این که به لحاظ فقهی نسبت به امام معصوم(ع) و فقیه اعتقاد مشترکی نداشتند. این ها در عصر غیبت بخشی از اعمال ولایت را متعلق به فقیه می دانستند ولی قابل اجرا نمی دانستند. نتیجه این می شد که در برابر حاکمیت هایی که عادلانه و شرعی نبودند وظیفه های مختلفی مانند جان دادن، سکوت کردن و… داشتند. چون وظیفه ما در قبال حاکمیت غیر شرعی باید لحظه به لحظه لحاظ شود. به همین دلیل امام علی(ع) در برخی موارد با حکومت همکاری می کرد ولی به معنای این نبود که مشروعه باشد.
وی اضافه کرد: فقهای ما به لحاظ فقهی توجه به اصل ولایت فقیه داشتند ولی به لحاظ کتابت حق اظهار نداشتند. یعنی بحث ولایت فقیه در کتب فقهی نمی توانست مطرح شود ولی نوع بیان کتابت آن را نشان می داد. عملاً نیز تا جایی که امکان داشت میان شیعیان اعمال می کردند. برای نمونه گاهی قضا را اجرا می کردند و قاضی تحکیم می شد. این قضاوت از سوی فقیه انجام می شود. در حالی که یک بحث اجتماعی بود.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا خاطرنشان کرد: پس از صفویه بحث اجرایی تشیع به وجود آمد و در دوران قاجار واقع می شود. ولی گاهی به لحاظ شرعی برای مطرح کردن ولایت فقیه مانع وجود داشت. همانگونه که امام معصوم(ع) در برخی موارد برای وحدت جامعه اسلامی برخی موضوعات را مطرح یا اجرا نمی کردند. چون در آن زمان آیا اعمال ولایت به صورت طائفه ای درست بود یا خیر. آیا فقیهی بود که اعمال نفوذ کرده و وحدت جامعه را در میان بیگانگان ایجاد کند؟ وقتی میرزای شیرازی حکم تحریم تنباکو را می دهد تا مدتی تأمل دارد که این کار به چه میزان با حکومت مرکزی تزاحم دارد و در تضعیف آن نقش دارد یا خیر. چون یک موضوع اجتماعی است به همین دلیل دقت داشته آیا این کار را انجام دهد یا خیر. پس از این تأمل فتوا می دهد.
وی افزود: درون مشروطه طرفین نزاع هیچ کدام خودشان را توانمند این که ولایت فقیه را در سطح جامعه پیاده کنند نمی دیدند ولی همه می دانستند حکومت مشروع در عصر غیبت، ولایت فقیه است. به همین دلیل احکامی را بیان می کنند تا تصرفاتی را داشته باشند بدون اجرای ولایت فقیه. نزاعی که در مشروطه وجود دارد این بود که اکنون که حاکمیت شرعی نداریم، بهترین نوع برخورد با حاکمیت موجود چیست؟ در نزاع طرفینی آن زمان این موضوع مطرح بود که در حال حاضر نمی توان ولایت فقیه را اجرایی کرد. به همین خاطر برای نزدیک شدن به شرعیت سعی می کردند با حکومت مرکزی تعامل داشته و آن را کنترل کنند.

مرحوم آخوند اعتقادی به حکومت اسلامی در عصر غیبت نداشت
در ادامه علی اکبر ثبوت در بخش دوم اظهارات خود مدعی شد: مرحوم آخوند اعتقاد به حکومت اسلامی در عصر غیبت و اعتقاد به این که ممکن است حکومت شرعی تشکیل شود را نداشت. مرحوم آخوند در نامه ای به مردم همدان به این موضوع اشاره کرده است. دیگران نیز از قول مرحوم آخوند نقل کردند که او گفت از هنگامی که امام حسن(ع) مجبور به صلح شدند تا ظهور حضرت حجت(عج)، هیچ حکومت شرعی برپا نخواهد شد.

وی تأکید کرد: همچنین این که گفته می شود فقها از هر فرصتی برای بیان ولایت فقها استفاده می کردند درست نیست. چون تا پیش از دوره قاجار بعید است بتوانیم سه فقیه بزرگ پیدا کنیم که معتقد باشند خمس و سهم امام(ع) باید به مجتهد داده شود. شیخ طوسی، مفید و… تصرف فقیه در سهم امام(ع) را جایز نمی دانستند. محقق، شهید و… نیز درباره جایز نبودن فتوا نمی دهند ولی به هیچ وجه نظرشان این نیست که سهم امام(ع) به مجتهد داده شود. از اوایل قاجار این فتوا که بخشی از خمس سهم امام(ع) باید به فقیه داده شود، مطرح شد.
استاد دانشگاه بیان کرد: اگر تمام فقها به حاکمیت فقها قائل بودند حداقل باید فکری برای پشتوانه مالی حکومت می کردند. در حالی که چنین موضوعی مطرح نیست. البته تقریباً اکثر فقها در کتاب قضا بیان می کنند تنها مجتهد می تواند در این زمینه وارد شود. ولی با این وجود بعضی ها خدشه ای وارد می کنند هر چند تنها فقیه می تواند متصدی امر قضا شود ولی این که اجازه این که دیگران را الزام به این کار کند را ندارد.
وی یادآور شد: بحث دیگر این است که در زمان مشروطه، محاکم شرعی زیر نظر روحانیان و محاکمی زیر نظر دستگاه سلطنت داشتیم که قضا نبود بلکه بیشتر زورگویی بود. به همین دلیل در نهضت مشروطه مهم ترین درخواست مردم تشکیل عدالتخانه بود. پس از پا گرفتن مشروطه عدلیه ای جدا از دو محکمه بیان شده تأسیس شد که به شدت مورد مخالفت سلطنت و روحانیت قرار گرفت. کار این عدلیه برخورد با مخالفان تندرو علیه مشروطه بود ولی با تمام این مسائل، علمای مشروطه خواه با این عدلیه هیچ مخالفتی نکردند. در حالی که اگر برای آن ها بحث ولایت فقها مطرح بود مسلماً باید از محاکمی که تحت نظر روحانیت است حمایت می کردند.
ثبوت خاطرنشان کرد: در این زمان مشروطه خواهان در آذربایجان تشکیلات وسیعی به نام انجمن ایالتی داشتند که بخش نظامی و قضایی داشت. بخش قضایی با این که زیر نظر مجتهدین نبود ولی احکام قضایی صادر می کرد که از جمله آن حکم تبعید جمعی از روحانیان مخالف مشروطه بود. ولی آخوند تمام انجمن ولایتی را تأیید می کند. حتی آخوند می گوید این انجمن حکم پارلمان ایران را دارد. این برخورد آخوند حاکی از مهر تأیید زدن بر آن بخش از قضا که اصلاً هیچ ارتباطی به روحانیان نداشت، بود.
مشروطه ضرورت ولایت فقیه را درک کرده بودند ولی فرهنگ عمومی اجازه اجرایی شدن آن را نمی داد
حجت الاسلام پارسانیا در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که مرحوم نراقی نخستین فردی بود که باب جدایی درباره ولایت فقیه باز کرد، اظهار داشت: پیش از مرحوم نراقی اقتضای اجتماعی اجازه نمی داد باب جدیدی درباره ولایت فقیه گشوده شود، چون مقابله مستقیم با قدرت های استبدادی بوده است. ولی پیش از مرحوم نراقی این موضوع در باب های اجتماعی خودش را نشان می دهد.
وی افزود: ولی به لحاظ تاریخی وقتی از یک سو جامعه شیعی تشکیل شده و ظرفیت اجتماعی برای بحث ولایت فقها به وجود می آید و از سوی دیگر جامعه به هرج و مرج کشیده می شود و قدرت مرکزی در معرض خطر قرار می گیرد، جناب نراقی می گوید اکنون ضرورت تاریخی بحث کردن درباره ولایت فقها ایجاد شده ولی ظرفیت ایجاد آن تشکیل نشده است.
استاد حوزه و دانشگاه درباره این ادعا که علمای گذشته خمس دریافت نمی کردند و این خود بیانگر اعتقاد نداشتن آن ها به حکومت شرعی بوده است، تصریح کرد: درباره خمس بسیاری قائل به دادن خمس نبوده و اکنون نیز برخی نمی گیرند و مصرف نمی کنند. در زمان معصوم(ع) نیز گاهی می گرفتند و گاهی نمی گرفتند، در حالی که گرفتن خمس یک مسأله اجتماعی و سیاسی بوده و اختلاف بر سر این بود که آیا در این زمان گرفته شود یا خیر و فقها استنباط های مختلفی در این زمینه داشته اند به همین دلیل فتوایشان نیز مختلف بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا عنوان کرد: اگر در دوران غیبت حضور معصوم(ع) را نداریم و اگر چه در برخی ابواب فقهی ولایت فقها مطرح شده است، ولی تحقق این نظام معنایی در عرصه فرهنگ و زندگی عمومی بدون حاکمیتی که محور آن فقاهت و عدالت باشد، مشروعیت ندارد. در این صورت باید نظام اجتماعی و واجبات نظام اجتماعی را حفظ کرد یا خیر؟ اگر آخوند خراسانی می گوید این واجبات را باید حفظ کرد، خودش یک حکم ولایتی است. شبیه این مسأله را شیخ فضل الله و… بیان می کنند.
آخوند خراسانی با اصل ولایت فقیه مخالف نبود بلکه در برابری اجرایی شدن یا نشدن آن نظر متفاوت داشت

وی اضافه کرد: در مشروطه دو طرف سر این موضوع بحث می کنند در شرایطی که ولایت فقیه نیست در مواجه با قدرت موجود چگونه باید عمل کرد. یعنی در آن زمان اختلاف این بود در شرایطی که نمی توانیم حاکمیت مطلوب را داشته باشیم درباره حاکمیت موجود چگونه باید برخورد کنیم که دفع افسد به فاسد باشد. مرحوم آخوند نیز بیان می کند اکنون نمی توانیم حکومت شرعی ایجاد کنیم چون اگر ایجاد کنیم و به شرعیت عمل کنیم دیگران نیز می خواهند عمل متقابل کنند و در این صورت کشورهای دیگر با مسلمانان و شیعیان چگونه برخورد خواهند کرد؟

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: حتی آن زمان مطرح بود اکنون نمی شود کاملاً مطابق شرعیت عمل کرد بلکه باید قدرت عمل باشد و عاقلانه این است که مصلحت امت اسلامی مورد توجه قرار داده شود و آخوند نیز نسبت به این موضوع اشاره کرده است. جنبش مشروطه ابتدا جنبش عدالت خانه است ولی درباره مصداق اختلاف داشتند. اختلافات دو طرف فقهی و مبنای نیست. همانگونه اختلافات کاظمین عمدتا درباره تشخیص مصادیق است.

وی ادامه داد: در این زمان میرزای نائینی به آخوند خراسانی پیشنهاد می دهد در این دعوا خودتان بر این مسند بنشینید و همه نزاع ها حل می شود. اینجا مرحوم آخوند استدلال هایی را مطرح می کند که ما نمی توانیم عمل کنیم. شاگردان آخوند نیز درباره اصل ولایت فقها اختلاف نداشتند بلکه اختلافشان درباره شدنی یا بودن یا نبودن بوده است. محل نزاع در مشروطه این بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا عنوان کرد: البته بحث حدود ولایت نیز باید مطرح شود. ولی این که می توان ولایت فقها را بر اساس حضور مردم و فرهنگ عمومی اجرا کرد و آیا فرهنگ شیعه به این قد و قواره رسیده که می تواند آن را حفظ کند یا خیر، تحلیل اجتماعی می خواهد نه تحلیل فقهی. البته نشستن امام(ع) یا نائب در بالاترین کرسی این ولایت الزاماً به معنای این نیست که حاکمیت آرمانی امامت و نیابت به وجود آمده است. به همین دلیل امام علی(ع) را مانند دیگر خلفا می دیدند. خلافت امام علی(ع) خودش یک الگو برای شیعیان در آینده تاریخ شد و این بود هر چند نمی توانیم به آرمانی برسیم ولی نباید منفی محض باشم بلکه در حدی که می توانید کار را انجام دهیم.

وی در جمع بندی سخنان خود خاطرنشان کرد: در مشروطه درباره اصل تشکیل ولایت فقها مخالفتی نداشتند بلکه درباره اجرا و مصادیق حرف داشتند. آخوند خراسانی ولایت فقیه را قبول داشته ولی درباره امکان اجرا شدن یا نشدن آن اختلاف داشت.

ثبوت در خصوص اندیشه سید جمال الدین اسدآبادی گفت: سید جمال از یک سو مخالف شدید استبداد و استعمار و از سوی دیگر معتقد به حاکمیت اسلام بود و البته نه حاکمیت یک فرقه خاص اسلامی، بلکه معتقد بود مسلمانان باید متحد شوند و حاکمیت هم داشته باشند و در عین حال از عقب ماندگی علمی مسلمان نیز مطلع و متاثر است. او تصور می‌کرد میرزای شیرازی، مرجع تقلیدی که فتوای تحریم تنباکویش آن میزان موفق بود و توانست از حق مردم در برابر استعمارگران دفاع کند، در حکومت هم می‌تواند موفق شود و در این راستا مدام به میرزای شیرازی نامه نگاری می‌کند تا ایشان تصدی حکومت را به عنوان مرجع تقلید بپذیرد. در نهایت سید جمال به سامرا می آید و از میرزای نایینی می‌خواهد از میرزای شیرازی وقتی نیم ساعته بگیرد، اما میرزا چنین وقتی هم به او نمی دهد. چون با وجود مخالفتش با استبداد و استعمار، اساسا به پذیرش حکومت از سوی خود اعتقاد ندارد.
وی درباره موضوع مطرح شده از طرف آخوند مبنی بر این که تشکیل حکومت شیعی منجر به افزایش تعصبات پیروان فرق و ادیان دیگر و جنگ فرقه‌ای می‌شود، گفت: زمانی که 15 سال قبل من این کتاب را منتشر کردم، اصلا این ماجرای داعش و جنگ فرقه ای به این شکل وجود نداشت. مرحوم آخوند هم با توجه به جنگ فرقه ای بعد از تشکیل حکومت صفویه دیدگاه خود را مطرح کرده است. اما سوال من این است که اگر روحانیت ما در برابر اهل سنت با احتیاط بیشتری عمل می‌کرد و برخی کتب دارای هتاکی در اقصی نقاط دنیا پخش نمی‌شد، جنگ فرقه ای به وجود آمده اقلا وجه ضد شیعی به این شکل پیدا نمی‌کرد.

ثبوت: آسید ابوالحسن اصفهانی حاضر نشد پول چاپ کتاب الغدیر را بدهد

تا جایی که من کاویده ام، از دوره مرحوم آخوند تا مرحوم آقای بروجردی، اهتمام مراجع تقلید شیعه دوری از کشمکشهای شیعه و سنی بود. نشدند آسید ابوالحسن اصفهانی، مرجع تقلید قبل از آقای بروجردی حاضر نشد پول چاپ کتاب الغدیر که شاهکار کلامی در دفاع از شیعه است را بدهد و آقای بروجردی یک کلام در تایید آن نگفت. معنی این چیست؟ با همین کیاست بود که شیخ الازهر فقه امامیه را به رسمیت شناخت و توانستند یک ملای شیعه را به صورت رسمی به مدینه و مرکز وهابیت بفرستند و سعودی‌ها هم پذیرفتند. فتن و محن بحار که آقای بروجردی جلو انتشارش را گرفته بود را به اقصی نقاط دنیا فرستادند و همین‌ها باعث مرید جمع کردن برخی اهل سنت رادیکال شد.
حجت‌الاسلام پارسانیا سید جمال را پیشگام خودآگاهی در جهان اسلام دانست و افزود: او به اهمیت حکومت در عرصه فرهنگ واقف بود و اصلاح آن را زمینه ساز تحولات اصلی و حل دیگر مشکلات می‌دانست.
استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران در پایان گفت: شیعه هیچ گاه مثل دوران بعد از انقلاب محبوبیت پیدا نکرده و میلیون ها نفر شیعه شده اند. اما باید دید مشکلاتی که رخ داده، ناشی از بد عمل کردن و بی سیاستی و عملیات رقیب است یا به دلیل ورود تشیع به قدرت سیاسی ؟ آیا مساله ضد سنی‌گری سیاست جمهوری اسلامی بوده و هست یا کار دیگران است؟ آیا نمی‌شود یک بین الملل اسلامی مثل آنچه سید جمال می‌گفت و امام تاکید می‌کرد، به وجود آوریم؟ مشکلات به وجود آمده ناشی از ورود به عرصه قدرت نیست، بلکه ناشی از خطاهای رخ داده است.

/6262

نامه یک نوجوان ۱۳ساله به شهردار تهران درباره پلاسکو

در روز 30 دی سال 1395 خبری که نباید همه ی ما ایرانیان نباید می شندیدیم را شنیدیم؛ ساختمان پلاسکو که یکی از نماد های تهران از سال 1341 تا 1395 به شمار می رفت و بیشتر اسکلت های این ساختمان را فلز های مختلفی تشکیل می داد، فرو ریخت.

می خواهم در این مقاله از تولد پلاسکو شروع کنم و به امروز برسم که این ساختمان تخریب شد؛ از تولد و آغاز به کار این ساختمان و در ادامه تا اینکه شهردار تهران هم در این داستان مقصر بوده:

تهران – سال 1339 (7 سال بعد از کودتای 1332 بر علیه دکتر محمد مصدق، آن عکس تلگرام که این روزها زیاد دیده می شود):

تاجر و بازرگان حبیب الله القانیان (رئیس آن دوره انجمن کلمیان تهران، مالک بزرگترین کارخانه پلاستیک سازی ایران، مالک ساختمان 17 طبقه ای پلاسکو تا قبل از انقلاب اسلامی ایران در سال 1357) در حال دیدن ماکت ساختمان پلاسکو. 

جایی که قرار بر این است که خودش مالک این ساختمان 17 طبقه ای تا نیم قرن باشد و همین طور از نظر بلندی جای کاخ ناصر الدین شاه (شمس العماره) یا یکی از ساختمان های هفت یا هشت طبقه ای در خیابان جمهوری را (که در دهه 1320 ساخته شد) بگیرد. این ساختمان نیاز کل پوشاک در تهران را تامین می کند. ساختمان پلاسکو از نخستین نشانه های تاثیر  انقلاب سفید (انقلاب شاه و ملت) و توسعه و گسترش یافتن مساحت تهران بود.

تهران – سال 1341 (2 سال بعد از اغاز به کار پروژه ساخت ساختمان):

این ساختمان در همین سال تکمیل می شود و از همین سال فعالیتش را اغاز میکند. این ساختمان در ضلع شرقی چهار راه استانبول (نزدیکی های سفارت ترکیه در تهران) قرار دارد.

تهران – سال 1348 (7 سال بعد از ساخت ساختمان. یکی دیگر از عکس های ساختمان پلاسکو):

این عکس دو مرد خندان را نشان می دهد که در حال گذر از ساختمان پلاسکو هستند و نشان می دهد که این دو بالای 25 سال سن را دارند. حاشیه های عکس نشان می دهد که مردم با پلاسکو آشنا شده و انس گرفته اند و تردد در حاشیه ی این محل و در این محل زیاد بوده . این عکس به ما نشان می دهد که در ان دوره پلاسکو محل شلوغ تهران بوده است. و در آن دوره آنقدر این ساختمان اهمیت داشت که در دو کارت پستال که از تهران دهه 1340 باقی مانده این ساختمان وجود دارد و پلاسکو در آن زمان یکی از نماد های تهران به شمار می رفت.

تهران- بهمن 1357 تا فروردین1358:

در بهمن 1357 مردم ایران انقلاب می کنند، نظام شاهنشاهی سقوط می کند و نهضت امام خمینی (ره) به پیروزی می رسد. مالک این ساختمان بنیاد مستضعفعان شد.

تهران-30دی 1395-ساعت 8 صبح تا 11.5 صبح (روز حادثه) :

در این روز من 13 سال دارم و کلاس هشتم (سوم راهنمایی قدیم) هستم. در این روز حادثه یعنی روز پنجشنبه 30 دی 1395، منن از ساعت 7.5 صبح تا ساعت 12 ظهر در مدرسه بودم. در این من دو آزمون ادبیات حماسی و آزمون آزمایشی مرآت داشتم . بعد از این دو آزمون به ما کارنامه ی ازمون ترم اول مان را دادند. در ماشین تا راه خانه بودم که تا به خانه رسیدم خبر فرو ریختن ساختمان را از شبکه خبر شنیدم. این حادثه در زمانی که در مدرسه بودم اتفاق افتاد . طبق گفته رسانه ها ، آتش سوزی در این ساختمان در ساعت 8 صبح و در طبقه های 8 و 9 ساختمان شروع شد که در این طبقه ها معمولا کارگاه های تولیدی لباس بوده. ولی در ساعت 11 صبح که در حالی گفته می شد که آتش خاموش شده، آتش از بخش شرقی ساختمان دوباره روشن شد و ساختمان شروع به ریزش از بخش شمالی کرد و قشر شمالی ساختمان تخریب و نابود شد. تخریب شدن قشر شمالی ساختمان برابر بود با شروع نابودی تدریجی این ساختمان قدیمی.

اینها را گفتم تا به امروز یعنی 12 بهمن 1395 برسم که 13 روز تخریب و آواربرداری پلاسکو می‌گذرد؛ تا به این نتیجه برسم که آقای قالیباف شهردار محترم تهران آیا با خراب شدن همچین ساختمانی نمی خواهید با کارنامه ای خاکستری استعفا بدهید؟

به نظر من 14 اخطار ایمنی به پلاسکو در طول 3 سال خیلی خوب است، اما اگر عمل هم می‌کردید خیلی بهتر بود و با حکم قوه‌قضاییه می آمدید و این ساختمان را پلمپ می کردید تا از این دست حوادث هم اتفاق نیفتد. حال مهم هم نبود که یک منبع درآمد بسته می شد!

آیا این ساختمان تعطیل و بعد از مدتی از نو ساخته می‌شد بهتر بود یا از بین رفتن این ساختمان و مرگ حداقل 20 نفر؟

اما به نظر من پلاسکو تخریب شد تا سطح امنیت تهران را در مقابل حوادثی مانند زلزله نشان بدهد و این آزمایشی بود تا امادگی شهرداری و سایر نهاد های زیر مجموعه و مربوط به شهرداری را نشان بدهد.

با این‌حال تاکنون متوجه نشده‌اید ساختن ساختمان‌هایی مرتفع بس است؟ آیا بهتر نیست که سرمایه گزاری های بی جهت را تمام کنید؟ آیا بهتر نیست که سطح امنیت و امادگی تهران را در برابر حوادثی نظیر این حادثه ارتقا دهید ؟ مردم دیگر مراکز تجاری و مرکز خرید نمی خواهند، بس است. خوب است مرکز خرید در تهران باشد اما به اندازه. اگر هم دیگر مرکز خرید نمی سازید، به جایش کتاب فروشی بسازید. تا فرصت هست راهکاری به اسم انتقال بخشهایی از وظایف پایتخت و ساماندهی آن وجود دارد. و برای این کار 3 شهر خوب وجود دارد:

1- اصفهان

2- شیراز

3- قزوین

از نظر من این 3شهر مناسبند، چرا که اولی و دومی سابقه پایتختی دارند. و اگرچه قم به تهران نزدیک تر است ولی قم مشکل آب و همین طور این شهر بیشتر کاربرد مذهبی دارد ولی قزوین نه مشکل آب دارد که هیچ خیلی هم طبیعتی سر سبز دارد.

به نظر من اگر سریعتر اقدامی صورت نگیرد تهران در معرض حادثه ای نظیر این 4 مورد است :

1-زلزله بم
2-زلزله بویین زهرا
3-زلزله طبس
4-آتشفشان دماوند (و همین طورنظیر آتشفشان وزوو در سال 79 میلادی که شهر پمپیی را مدفون کرد)

امیدوارم اقدامی سریعتر در آینده ای نزدیک صورت بگیرد و کسی به داد این 12 میلیون نفر برسد. به امید آن روز

۴۷۴۷

آیت‌الله موحدی کرمانی، ریاست جلسات مجمع تشخیص را تا اسفند بر عهده می‌گیرد

فرزند آیت الله موحدی کرمانی ریاست آیت الله موحدی کرمانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام را تا روز 6 اسفند ماه سال جاری تایید کرد.

2929

کشف گوشت گراز ،لاشه اردک وحشی، غاز وحشی،کبک در زنجان

به گزارش خبرآنلاین؛ سید رضا موسوی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان از کشف گوشت گراز ،لاشه 8قطعه اردک وحشی،لاشه 2قطعه غاز وحشی،11قطعه کبک اقطعه تاکسیدرمی اردک(آنقوت) از منزل متخلف در زنجان خبر داد.
وی افزود: در پی دریافت گزارش واصله از سوی دوستداران محیط زیست مبنی برانجام تخلفات شکار و صید توسط یک فرد متخلف در سطح استان بلافاصله مأمورین یگان حفاظت محیط زیست استان با انجام تحقیفات لازم در این زمینه و پس از دریافت مجوز از مقامات قضایی به اتفاق مامورین محترم امنیت و اطلاعات انتظامی استان، از منزل فرد متخلف بازدید و یک فرد متخلف در این زمینه دستگیر شد..
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان افزود: از منزل متخلف 8کیلو گوشت گراز،لاشه 8قطعه اردک،لاشه 2قطعه غاز، لاشه11 قطعه کبک،اقطعه تاکسیدرمی اردک(آنقوت)، 1قبضه اسلحه ساچمه زنی ته پر دو لول، 44تیر فشنگ ساچمه و 7 تیر فشنگ چارپاره کشف و ضبط گردید..
وی گفت: پرونده تخلف تنظیم و جهت رسیدگی تحویل مراجع قضایی استان گردید و انتظار داریم در این خصوص مقامات محترم قضایی که همیشه همکاری بسیار خوبی با این اداره کل داشته اند برخورد سختگیرانه ای با متخلفین داشته باشند تا دیگر شاهد بی رحمی چنین افرادی نباشیم
موسوی ضمن تشکر از تلاش ی ماموران امنیت و اطلاعات انتظامی استان و مامورین یگان حفاظت محیط زیست استان گفت: متخلفان هشدارهای ما را جدی بگیرند و دست از تخلف و شکار غیرمجاز حیوانات بردارند و بدانند که در صورت تخلف با تلاش و کوشش شبانه روزی مأمورین یگان حفاظت محیط زیست و همکاری دوستداران محیط زیست استان بالاخره دستگیر و مطابق قانون با آنها رفتار خواهد شد .

46

بیش از ۵۱ هزار نخ سیگار خارجی قاچاق در قزوین کشف شد

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين از استان قزوين سرهنگ سهراب خسروی افزود: راننده سواری رانا بدون توجه به دستور ایست پلیس با سرعت بالا متواری که ماموران پس از تعقیب و گریز خودرو را متوقف کردند.
خسروی ادامه داد: در بازرسی ماموران از خودرو تعداد ۵۱ هزار و ۲۰۰ نخ سیگار خارجی قاچاق کشف و یک نفر در این رابطه دستگیر شد.
وی ارزش ریالی سیگار قاچاق خارجی مکشوفه را در حدود ۳۵۰ میلیون ریال اعلام و بیان داشت: متهم در این خصوص با تشکیل پرونده به اداره تعزیرات حکومتی استان معرفی شد.
این مسئول انتظامی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به پیامدهای سوء این پدیده، طرح های مقابله با قاچاق کالا با جدیت توسط پلیس استان انجام می گیرد و شهروندان می توانند با ارائه اطلاعات خود در خصوص قاچاقچیان، در حمایت و پشتیبانی از منابع ملی سهیم باشند.

46

کشفیات جدید از اولین اجداد شناخته شده انسان/ به اندازه دانه‌برنج با دهان‌های گشاد و البته در چین!

صنم بیاناتی: گاردین در گزارشی به کشفیات جدید از اولین اجداد شناخته شده انسان پرداخته که اطلاعات جالب توجه و البته تامل برانگیزی در آن وجود دارد. به نظر می‌رسد آنها حدود 540 میلیون سال قبل زندگی می‌کرده‌اند. کشف فسیل ساکرایترز کورنریز در واقع نقطه امیدی برای کشف اطلاعات جدید درباره مراحل اولیه تکامل است.

دهان گشاد، بدنی کیسه مانند و بدون مقعد!

شما نمی‌توانید در آلبوم‌های خانوادگی‌تان اثری از آثار این اجداد اولیه بشر پیدا کنید. با این حال این موجود ماقبل تاریخ با کیسه‌ای مانند بدن، یک دهان گشاد و بزرگ و البته بدون مقعد می‌تواند بهترین کاندید برای اجداد اولیه انسان باشد.

به نظر می‌رسد این موجود حدود 540 میلیون سال قبل می‌زیسته. این موجود قدیمی‌ترین عضو شناخته شده از گروه بزرگ حیوانات با عنوان دومدهانیان است که شامل مهره داران -از جمله انسان- ستاره‌های دریایی،‌ جوجه تیغی و یک گروه دیگر از جانداران است.

در حالی‌که بسیار بعید به نظر می‌رسد این گونه جدید کشف شده به طور مستقیم و قطعی جد انسان باشد اما دانشمندان می‌گویند این موجود می‌تواند به اجداد بشر بسیار شبیه و نزدیک باشد.

در نتیجه کشف این موجود می‌تواند نقطه امیدی برای به دست آوردن اطلاعات جدید درباره مراحل تکامل انسان محسوب شود. سایمون کانوی موریس ،‌پروفسور پالیئو بایولوژی دانشگاه کمبریج در این باره می‌گوید: “در واقع به نظر ما این فسیل می‌تواند نزدیک‌ترین ، قدیمی‌ترین و ابتدایی‌ترین گونه از دومدهانیان باشد”

او در ادامه می‌گوید: “می‌توانیم بگوییم این فسیل می‌تواند نقطه شروع تکاملی باشد که در نهایت به موجوداتی مانند خارپشت ، ستاره دریایی و خرگوش رسیده است.”

اجداد انسان زیر میکروسکوپ

این فسیل در شهرستان ایکس ایکسنگ، استان شا‌آنکسی مرکزی چین کشف شده که به دلیل شکل کیسه مانندش ساکرایترز کورنریز نامیده شده است. مشخصات ظاهری آن در بدن کروی و دهان گشاد و بزرگش خلاصه می‌شود. از قرار این موجود یک میلیمتری در بستر دریا می‌زیسته و بین دانه‌های شن لانه می‌کرده و طریق حرکت او لول خوردن درست مانند حرکت‌ کرم‌ها بوده است.

پروفسور کانوی موریس که اطلاعات این گونه کشف شده را در مجله نیچر (Nature) منتشر کرده درباره این موجود می‌گوید: “وقتی شما به این موجودات زیر میکروسکوپ نگاه می‌کنید آنها مانند دانه‌های کوچکی از برنج سیاه و سفید به نظر می‌آیند و بسیار غیر عادی هستند. با این حال به محض اینکه آنها را زیر میکروسکوپ الکترون قرار می‌دهید ، جزئیات آنها بسیار فوق‌العاده خواهد شد.

موجودی با چندین و چند دهان

جزئیات به دست آمده از این موجود با تکنینک‌های مختلفی مشخص شد. در این جزئیات چین و چروک‌های بسیاری در دور دهان او دیده شد که بنا به گفته محقق،‌ می‌تواند به دلیل دهان گشاد حیوان باشد که به او کمک می‌کند تا شکارهای بزرگ خود را ببلعد. درست مانند انسان این موجود از تقارن دو طرفه‌ای برخوردار است. به زبان ساده‌تر اینکه دو نیمه متقارن دارد.

پروفسور موریس کانوی اطلاعات جدیدی درباره این فسیل کشف شده می‌دهد مبنی بر اینکه “این موجود حین خوردن قادر بوده است مقادیر زیادی آب را قورت بدهد که این مسئله می‌تواند به دلیل وجود دهنه‌های متعدد در هر دو طرف بدن او باشد. به نظر ما این می‌تواند پیش سازه‌ای از آبشش باشد که در ماهی‌ها وجود دارد.”

پروفسور کانوی موریس در تعریف کشفیات خود اینطور ادامه می‌دهد: “منافذی که در سرتاسر بدن این موجود وجود دارد ، بسیار رمز آلود است.

اگرچه از طرفی به نظر می‌رسد آنها ویژگی امنیتی برای این گونه داشته‌اند تا از او در برابر دانه‌های شن و ماسه محافظت کنند اما در عین حال امکان دارد از این منافذ ماده چسبناکی آزاد می‌شده و یا اینکه چنین منافذی نقش سنسور داشته‌اند.

موجودی فاقد مقعد!

جالب‌ترین نکته درباره این موجود تازه کشف شده این است که در سطح بدن او چیزی به عنوان مقعد دیده نمی‌شود. هر چند پروفسور موریس معتقد است که این امکان وجود دارد تیم تحقیق کننده هنوز موفق نشده باشد این قسمت را در بدن او شناسایی کند اما همچنین بر این نکته تاکید می‌کند که دیگر موجودات مانند کرم‌هایی مثل آکولز هم به عنوان موجوداتی که هیچ سوراخی در سطح بدنشان وجود ندارد شناخته شده‌اند.

پروفسور موریس در این مورد می‌گوید: “این چیزها بسیار کوچک هستند. شما می‌توانید در ذهنتان یک کیسه گوارشی را با یک سوراخ در اطرافش تجسم کنید.”

کشفیات هیجان انگیز

عمران رحمان محقق در موزه تاریخ طبیعی دانشگاه آکسفورد که از جمله کارشناسان این تحقیقات است درباره چنین یافته‌های هیجان انگیزی اینطور توضیح می‌دهد: “این موضوع بسیار جالب است و برای من یک فسیل غافلگیر کننده محسوب می‌شود. اینها به ما کمک می‌کنند تا مطالعات خود را در مراحل تکامل دومدهانیان تکمیل کنیم که بزرگترین گروه مهره‌داران هستند که اتفاقا انسان هم به همین گروه تعلق دارد. بنابراین این یک قدم رو به جلوی بزرگ برای درک تکامل تاریخی انسان است.”

این محقق ماجرای کشف فسیل جدید را در ادامه اینطور توضیح می‌دهد:

“اندازه کوچک این فسیل به طور خاص قابل توجه است. فسیل‌های کشف شده قبلی از دومدهانیان که جوان‌تر هم بودند معمولا چند سانتیمتری طول داشتند. اما این نوع جدید کشف شده ،‌چشم‌انداز جدیدی را ایجاد می‌کند مبنی بر اینکه شاید برخی از این قدیمی‌ترین جانداران در اندازه‌های میکروسکوپی وجود داشته‌اند.”

پروفسور موریس اما این اتفاق را نوری بر تاریکی این معمای پایدار می‌داند: “همین می‌تواند دلیل آشکاری باشد بر تفکری که معتقد است حیوانات به اصطلاح بر اساس ساعت مولکولی ظهور کرده‌اند. رویکردی که تخمین می‌زند تاریخ تکامل از سرعت در انباشت تفاوت‌های ژنتیکی نشات می‌گیرد. اگر در واقع این حیوانات بسیار بسیار کوچک بوده‌اند پس فقط می‌توانستند در شرایط بسیار خاص و متفاوتی محفوظ بمانند. به این ترتیب آنها اساسا بر اثر پروسه فسیل شدن محفوظ مانده‌اند و به این دوران آمده‌اند. سوال اینجاست که آیا امکان دارد در پس این تاریخ عمیق و پر رمز و راز ،‌مکشوفات فراموش شده‌ای به دلیل اندازه بسیار کوچک این موجودات وجود داشته باشد؟”

۴۷۴۷

برگزاری ویژه برنامه گرامی داشت سال روز ورود امام خمینی(ره) به ایران در دانشگاه شهرکرد‎

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین به نقل از  روابط عمومی دانشگاه شهرکرد، ویژه برنامه گرامی داشت سال روز ورود امام خمینی(ره) به ایران و آغاز دهه فجر صبح با حضور دکتر شایان شامحمدی رییس دانشگاه شهرکرد، حجت الاسلام دکتر سعید صفی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهرکرد، جمعی از هیآت رییسه، اساتید و کارمندان دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

این مراسم با پیاده روی از درب اصلی دانشگاه به سمت قبور مطهر شهدای گمنام آغازشد و سپس در جوار قبور مطهر شهدای گمنام، دکترشامحمدی طی سخنانی با گرامی داشت و تبریک فرا رسیدن هه فجر گفت: در 12 بهمن 1357 بعد از 15 سال دوری از وطن امام خمینی (ره) به کشور بازگشت ایشان دهه فجر را دهه امید نامیدند، دهه امیدواری چرا که روزی که امام وارد کشور شد مردم از شوق گریه می کردند زیرا با ورود امام خمینی (ره) نماد ظلم که شاه و نظام شاهنشاهی بود خواهد رفت و ما به سرعت می توانستیم به آزادی، امنیت، رفاه، اسلامیت و اخلاقیت برسیم.

رییس دانشگاه شهرکرد در ادامه افزود: اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان و سایر کشور های عقب مانده منطقه برای اینکه ما به اهداف انقلابمان نرسیم، برای انقلاب ما شروع به هزینه تراشی کردند و 38 سال است که برای ما هزینه تراشی می کنند و ما صدها هزار شهید دادیم اما پس از 38 سال هنوز توان و پتانسیل لازم برای رسیدن به تمام اهداف و آرمان های انقلابمان را داریم و ما در سایه قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران، در سایه رهبری و با داشتن جوانان ایثارگر، مسلمان و معتقد و با داشتن کشوری برخوردار از نعمات فراوان به اهداف خود خواهیم رسید و پیش شرط آن داشتن وحدت است که هم امام درآغاز انقلاب و هم رهبری معظم انقلاب مکررا برآن تاکید دارند و اگر ما بتوانیم وحدت ملی و همدلی خود را بیش از پیش تقویت کنیم به تمام اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی و تعالی کشور خواهیم رسید.

 

در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین دکتر سعید صفی ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر طی سخنانی شکل گیری انقلاب را نیازمند سه عنصر ایدئولوژی ، رهبری و مردم عنوان کرد و مهمترین عنصر در پیروزی و شکل گیری انقلاب اسلامی را نقش رهبری دانست، رهبری که تمام دنیا به منحصر بفرد بودن این رهبر الهی در زمان خود اعتراف داشتند.

گفتنی است در پایان این مراسم به قید قرعه به 17 نفر از شرکت کنندگان در برنامه از طرف معاونت فرهنگی و بسیج اساتید و کارکنان دانشگاه به قید قرعه جوایزی اهداء شد.

 

46

برگزاری مانور مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ویستان پایین خرمدره

به گزارش خبرآنلاین؛ علیرضا حیدری، رئیس اداره محیط زیست شهرستان خرمدره از برگزاری مانور مقابله با خطر شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان خرمدره خبر داد.
وی افزود: گشت های شبانه روزی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان خرمدره به منظور کنترل وضعیت زیستگاه های طبیعی شهرستان در حال انجام و موارد مشکوک را با دامپزشکی شهرستان در میان گذاشته و مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند واز شهروندان محترم خواست در صورت مواجهه با لاشه پرندگان وحشی می توانند مراتب را به شماره تلفن 35531960 اطلاع دهند.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان خرمدره در پایان گفت:خوشبختانه تاکنون مورد مشکوکی در استان زنجان مشاهده نشده است.

46