آیا مشکل تعویض نکردن ساعت گوشی با شروع پاییز حل شده است؟


آفتاب نیوز :

تغییر ساعت رسمی کشور در اوایل بهار و اوایل پاییز موافقان و مخالفان خود را دارد و هر سال بحث بر سر این است که آیا ساعت باید تغییر کند یا خیر. در ایران برای اولین بار در سال 1370 تغییر ساعت رسمی در اوایل بهار و پاییز به قانون تبدیل شد اما مجددا لغو شد و در نهایت در سال 1386 مجلس قانوناً دولت را مجبور به اجرای تغییر ساعت کرد. نمایندگان در مجلس یازدهم طرحی نوشتند که در آن می خواهند قانون تغییر ساعت را لغو کنند و از تغییر ساعت در بهار و پاییز جلوگیری کنند.

سرانجام در اردیبهشت 1401 با تصویب مجلس اعلام شد که ساعت رسمی کشور از 1402 تغییر نمی کند، اما اگرچه زودتر اعلام شده بود، اما با تغییر سال، ساعت تغییر نمی کند. و الکترونیکشون یک ساعت به صورت خودکار جلو رفت.

در همین راستا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که بر اساس قانون مصوب سال 1389 شورای اسلامی، ساعت تابستانی یا به عبارتی DST (ساعت تابستانی) تغییر نخواهد کرد. . اوایل سال 1402، پس از انتشار قانون در 1 ژوئن 1401، با پیام هایی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ارگان های جهانی مانند ICANN و IANA که در نسخه های به روز شده در زمان انتشار منتشر شد. کشورها و همچنین سرورهای زمانی مانند time.is از حدود شش ماه قبل تغییرات لازم در آن اعمال شده است.

همچنین طی چندین ماه مکاتبات و پیگیری های لازم با اپراتورهای تلفن همراه انجام شد، آنها نیز تغییرات لازم را در سطح شبکه انجام دادند و سیستم های خود را به روز رسانی کردند. مسئولان از جمله وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها اعلام کرده اند که مشکل مربوط به فناوری برخی از گوشی ها است که نیاز به به روز رسانی دارد و شرکت سازنده گوشی این کار را انجام خواهد داد. وی در این زمینه تاکید کرد که چنین موضوعی رسالت وزارت ارتباطات و فناوری نیست، بلکه مربوط به وزارت حفاظت سری است که برای حل مشکل رایزنی می کند، اما به هر حال کمی زمان می برد.

اکنون با توجه به این حادثه و مشکلاتی که برخی از شهروندان به دلیل تغییر ساعت با آن مواجه شده اند، به نظر می رسد با آغاز فصل پاییز، زمان تلفن و موبایل که از ابتدای سال پیش رفته است. تعریف شده است. در همین راستا، اخیرا یکی از شرکت های موبایل اعلام کرده است که به دلیل تغییر نکردن ساعت رسمی کشور از ابتدای سال 1402، ساعت تلفن همراه برخی از مشتریان قادر به تنظیم با ساعت رسمی نبوده است. مورد دوم برای برخی از کاربرانی که ساعت تلفن خود را در اوایل امسال به صورت دستی تنظیم کرده اند تکرار می شود.

در این اطلاعیه با تاکید بر اینکه تنظیمات مربوط به ساعت تلفن همراه مربوط به شبکه اپراتور نیست، از مشتریان خواسته شده است در صورت مشاهده این مشکل و در صورت وجود باز هم با آپدیت نرم افزار، نرم افزار گوشی خود را به روز کنند. -اختلاف ساعت با ساعت رسمی در صورت وجود، مشتری می تواند با تنظیم دستی مشکل را حل کند.

لازم به ذکر است استفاده بیشتر از نور خورشید تنها دلیل تغییر ساعت رسمی یا به عبارتی استفاده از ساعت تابستانی است. این تغییر به این صورت است که در شش ماه اول سال عقربه ساعت به جلو کشیده می شود – معمولاً یک ساعت و در شش ماه دوم سال به حالت اولیه باز می گردد. این تغییرات در مناطق زمانی منجر به طولانی‌تر شدن روزهای عصر و کوتاه‌تر شدن روزهای صبح می‌شود و 70 کشور در طول سال از ساعت تابستانی استفاده می‌کنند.

شایان ذکر است با یک ساعت تغییر ساعت رسمی کشور، خورشید حوالی ساعت 6 صبح طلوع می کند و از طرفی غروب خورشید تا حدود ساعت 20 حرکت می کند که به معنای استفاده بیشتر از نور خورشید است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز پژوهش های شورای اسلامی، در سال های گذشته تغییر ساعت منجر به پیک مصرف برق و صرفه جویی در مصرف انرژی و در نهایت کاهش هزینه های جاری و سرمایه ای شده است. بر اساس این گزارش، تغییر ساعت رسمی کشور در صرفه جویی 1 تا 3 درصدی در مصرف برق و کاهش 1 تا 1.5 درصدی پیک مصرف برق در کشور تأثیر دارد.

Mara Gomez

کارشناس توییتر متعصب موسیقی. جنرال الکل ماون. علاقه مندان به تلویزیون

تماس با ما