تصاویر در تخت جمشید فرونشست زمین به 300 متر رسید

بحران زیرزمینی در فارس; فواصل 70 سانتی متری در طرح رستم

آفتاب نیوز:

بر اساس نتایج تحقیقات تخصصی در سالهای 1390 تا 1392 به دانشگاه شیراز تحت عنوان پروژه واگذار شده است. میزان سطح فرونشست در دشت مرودشت به دست آمد و نتیجه این بررسی در قالب گزارشی به سازمان زمین شناسی شهر تهران ارائه شد.

در این مطالعات و عکس‌های ماهواره‌ای، در 10 سال اخیر تنها محدوده کوچکی از دشت مرودشت در معرض فرونشست بوده است، اما در مطالعات اخیر و طی 15 سال اخیر، کل دشت مرودشت درگیر این پدیده بوده است. پدیده، سطح و میزان فرونشست زمین پیشرفت قابل توجهی در این دشت حاصل شده است.

نتایج این گزارش ها نشان می دهد که در سطح دشت مرودشت ترک های بسیار بزرگی از نیم متر تا 70 سانتی متر و در دشت شیراز از جمله در محدوده دریاچه مهارلو تا دریاچه مرودشت ترک هایی به وجود آمده است. شمال غربی شهر.

اراده ای برای حل بحران غرق شدگی در ایران وجود ندارد

مدرس گروه مهندسی راه، ساختمان و محیط زیست دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه تاکنون رسانه ها قدرت حل مشکلات زیرزمینی را نداشتند، می افزاید: ما مشکلات زیرزمینی را فریاد می زنیم. تقریباً 10 سال است که تمام رسانه های جمعی، اما هیچ نتیجه ای حاصل نشده است.

مریم دهقانی با بیان اینکه حدود 16 سال است که به طور مستقیم به موضوع فرونشست زمین می پردازم و از میزان فرونشست زمین در تمام مناطق کشور اطلاعات کافی دارم، گفت: این موضوع در حال بررسی است.

این مدرس دانشگاه توضیح می دهد: وی بارها میزان غرق شدگی در تمام مناطق فارس را به اطلاع مسئولان منطقه رسانده است و به طور میانگین بیش از چند بار در سال موضوع غرق شدگی در نهادهای مختلف مطرح می شود اما به دلیل ناآگاهی مردم نسبت به این موضوع. مصرف آب، تاثیری ندارد

دهقانی با اشاره به اینکه هیچ مسئولی برای مقابله با پدیده زیرزمینی زمین وجود ندارد، می گوید: اگرچه قدم های خوبی در این زمینه برداشته شده است، اما این موضوع به کندی و به طور کلی پیش می رود، اما زمان زیادی را می طلبد. دستیابی به نتایج هر 12 روز یکبار تصاویر ماهواره ای آپدیت و سپس پردازش می شود و در این راستا تصاویری از نقاط فرود آن گرفته شده و سرعت آن محاسبه می شود.

پتروشیمی ها به خط راه آهن تحت تاثیر فرونشست زمین

دهقانی فرونشست زمین در دشت مرودشت را فاجعه بار می داند و می گوید: فتح آباد، کنار، فیروزی، مرودشت، پتروشیمی، خط انتقال گاز از دشت مرودشت، خطوط ریلی و زیرساخت ها همگی در اثر فرونشست زمین آسیب دیدند.

وی اقامتگاه «مهری شرق» در شهرستان مرودشت را از فرونشست در امان نمی داند و ادامه می دهد: ساختمان این منطقه دارای ترک هایی بوده و 16 تا 18 سانتی متر فرو رفته است. زمین زیر دیوارهای اطراف مسکن مهر فرو ریخته است و اگر خط انتقال گاز مسکن مهر – مرودشت بشکند فاجعه عظیمی رخ می دهد که جبران ناپذیر است.

تمام شهر مرودشت ویران شد

یکی از اعضای کادر آموزشی گروه مهندسی راه، ساختمان و محیط زیست دانشکده فنی دانشگاه شیراز میزان فرونشست در مرکز شهرستان مرادشت را از 2 تا 3 سانتی متر و در اطراف این شهر را 12 سانتی متر برآورد کرد. آب شهر سطح آب های زیرزمینی را تغذیه می کند و اجازه پایین آمدن آن را نمی دهد. مرودشت تنها شهری است که تمام شهر در آن آرام است.

کنترلی بر مصرف آب شهری و کشاورزی وجود ندارد

دهقانی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: شهروندان همچنان مزارع خود را با آب چاه آبیاری می کنند و مسئولان هیچ هشداری به آنها نمی دهند. وی می گوید: کنترلی بر مصرف آب شهری وجود ندارد. وقتی با کم آبی مواجه هستیم مردم به راحتی آب زیادی مصرف می کنند و مسئولان نمی توانند همه مشکلات را مقصر بدانند.

این محقق دانشگاه شیراز علت اصلی فرونشست زمین را برداشت غیرقانونی آب های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی می داند و از میزان و سرعت فرونشست در چند سال اخیر گزارش می دهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کشاورزی یکی از دلایل مهم انحطاط این منطقه است، می افزاید: اگر آب برای کشاورزان کم شود; فریاد آنها بلند شده و وظیفه رسانه هاست که مردم را آگاه کنند.

او معتقد است؛ چون نمایندگان نمی توانند در حوزه انتخابیه خود رای دهند، تسلیم فشار کشاورزان می شوند و برای کشاورزی و آبیاری نامحدود به مسئولان فشار می آورند، می گوید: در حال حاضر بحث آب و آبیاری به مناقشه تبدیل شده است. مدیریت آن بسیار دشوار می شود.

فواصل 70 سانتی متری در طرح رستم

وی با اشاره به اینکه قسمت زیرزمینی آن در محوطه تاریخی نقسی رستم قرار دارد و عرض این شکاف حدود نیم متر تا 70 سانتی متر است، می گوید: این شکاف ها در فاصله 10 تا 15 متری باستان است. منطقه نقسی رستم که هر ساله اگرچه این شکاف ها پر از شن و ماسه می شوند اما دوباره ظاهر می شوند.

دهقانی می افزاید: تخت جمشید اگرچه زیر کوه نیست، اما در فاصله 300 متری آن به دلیل قرار گرفتن بر روی سینه کوه، حدود 10 تا 15 سانتی متر فرورفتگی رخ داده است.

دهقانی با بیان اینکه فرونشست در هر کنتور زیرزمینی رخ می دهد، افزود: زمانی که آب زیرزمینی در فصل زمستان به اندازه کافی تغذیه نشود، این مشکل منجر به ادامه نشتی و در نتیجه فشرده شدن لایه های زیرین می شود. ، در شکل باید به طور مداوم ادامه یابد که منجر به نزول زمین خواهد شد.

فرود در جنوب شرقی شیراز

دهقانی با اشاره به تحقیقات طراحی زیرزمینی سال 1395 می گوید: فرونشست این منطقه جنوب شرقی شهر شیراز را در بر می گیرد که به دریاچه مهارلو متصل می شود که شامل زمین های کشاورزی در مناطقی مانند شهرک پلیس و کفترک است و در این مناطق نرخ 4-5 سانتی متر پیشرفته.

وی می افزاید: در شهر شیراز به جز باغ های کاخ دشت و پارک های شهر در حاشیه گویم، نشانه خاصی از فرونشست زمین ثبت نشده و در سایر نقاط نیز سیگنال های ضعیف فرونشست زمین ثبت شده است.

وی همچنین به سیگنال‌های ضعیف فرونشست زمین در محدوده فرودگاه شیراز اشاره می‌کند و می‌گوید: این سیگنال‌ها یک سانتی‌متر یا کمتر است که در فاصله ۲ تا ۳ کیلومتری فرودگاه شیراز ثبت می‌شود و سیگنال‌های قوی‌تری در فرودگاه شیراز ثبت می‌شود. . از 4 تا 6 سانتی متر

سیگنال خاصی برای فروپاشی بافت شهر شیراز ثبت نشده است

دهقانی با بیان اینکه دشت شیراز از نظر فرونشست زمین در وضعیت خطرناکی قرار ندارد، می گوید: طبق تحقیقات انجام شده تاکنون سیگنال خاصی برای ریزش در این شهر وجود ندارد.

وی می گوید: با کمک فناوری هایی مانند هوش مصنوعی می توان فرونشست زمین را تا دو سال آینده پیش بینی کرد زیرا در این زمینه تصاویر ماهواره ای دقیقی ثبت می شود که میزان فرونشست زمین را با یک دقت یک سانتی متر

تزکیه در بین مردم عادی می شود

استاد دانشگاه شیراز معتقد است برای کاهش معضل آب باید فرهنگ سازی در بین مردم عادی شود و بر تغییر نگاه مردم به مصرف آب تاکید می کند.

دهقانی می گوید: مهاجرت افراد باعث شده دانشگاه با شیب ملایمی از بین برود و با کاهش پذیرش مواجه شود که این موضوع از شعاع نفوذ اساتید دانشگاه در بحث تغییر نحوه مصرف آب کاسته است.

وی با بیان اینکه در جلسه ای که با مسئولان داشتیم مقرر شد از این طریق فرهنگ سازی شود. جی. وی می گوید: سازمان های مردم نهاد نمی پذیرند که مشکل آب در استان فارس شدید است.

Aria Coffey

مجری کل کارشناس موسیقی. الکل گیک لاعلاج ایجاد کننده. علاقه مندان به زامبی ها

تماس با ما